http://picasion.com/gl/2jwY/


widgets
http://picasion.com/gl/1Nts/

kurang lebih tentang pewarna rambut

Shubungn ini ada sbuah hadis berkaitn dngan penjagaan ram but yng diriwayat Abu Dawud daripada Abu Hurairah r.a. Rasulullah s.a.w. bersabda yng membawa maksud: Sesiapa yg menyimpan rambt hendaklah ia mengemaskannya. (Miskat, 2/491). Mengemaskan rambut ertinya tidak membiarkannya kusut masai, tidak terurus, ber terbangan apabila ditiup angin atau dibiar mnjadi sarang tem pat kutu mmbiak dn sbgainya. Sebaliknya, rambut hendaklah dibersihkan setiap hari, diikat dan disapu minyak, supaya ke lihatan sentiasa berseri. Bagi wnita pula hendaklah didandn atau diikat kemas, diwarnakan nya jika sudh bruban dan tidak lagi diminati suaminya, tetapi hendaknya tidak dipamer kpd lelaki bukan mahramnya. Bagi wanita yang sudah lanjut usia dan tidk bersuami, tidak perlu lagi berbuat demikian, kerana tiada motif sebenar daripada pewarnaan rambutnya. Sbgian ulama mlarang perbuatan me warnakn rmbut secara mutlak, seolah-olah warna rambut tdk boleh diubah daripada warna asalnya, namun sejauh yang di perhatikan, dalil-dalil yg dike mukakan bagi pengharamn itu tidak lngkap, atau larangan itu hanya kpd llaki sahaja, sdngkn wnita dikecualikn, atau lrangn dikhaskan kepada wanita tua yang mewarnakan rambutnya, supya klihatn muda dn brgya, lalu diminati llaki yang tertipu dengan rambut kepala yang kononnya msih hitm. Saya ber pndapat, mewarnakan rambut hukumnya harus bagi wanita yang bersuami, jika tujuannya memperlihatkan kcantikn kpd suaminya shaja, ttapi hndaklh tdk mmpamerkannya kepada umum. Amalan ini boleh dima sukkan di bawh tuntutan pen jagaan rambut, sebagaimana dalam hadis di atas. Selain itu menjaga keharmonian antara suami dan isteri sangat besar tuntutannya. Isteri tidak sia- sia, jika rambutnya yang putih itu tiba-tiba kelihatan hitam di hadapn suaminya. Bagaimana pun, wnita lbih suka memperli hatkan kcantikan dirinya kepd orang lain, bukan kepada sua minya. Abd. Rahman ibn al-Jawzi (114-1201 M.) brpendpt, lelaki juga harus mewarnakan rambut ubannya dngn apa jua warna, termasuk hitm. Beliau menjawab hadis-hadis yng me larng mwrna rambut itu sbgai khusus kpda mereka yang ber motif untuk memelihara nafsu mudnya, sklpun usianya sudah cukp tua, sehingga tiada tnda tanda ingn insf atau semangat kembali kepada cara hidup yg mengutamakan hari akhirat. Sehubungn ini jga ada riwayat menyatakan, kaum Yahudi dan Nasara beranggpn mwarnakan rambut itu menjejaskan nilai- nilai agama dn ibdah sseorang manusia, justeru itu, kalangan agma dn paderi-paderi Yahudi dan Nasara tidak mewarnakan rambut mereka. Anggapan ini dikira suatu keterlaluan dalam agama yang tidk ssuai dengan ajarn Islam. Bginda Rasulullah s.a.w. melarang umat Islam mencontohi Yahudi dn Nasara, sebaliknya mereka hendaklah menunjukkan cara hidup dan budaya yang berbeza dengan budaya mereka. Dlam konteks ini bginda dalam sebuah hadis riwayat Bukhari daripada Abu Hurairah r.a. bersabda yang bermaksud: Kaum Yahudi dan Nasara tidak mwarnkn rambut mereka. Wrnakn rambut kamu supaya tdk mnyrupai mereka. Bagaimanapun, ulama sepakat berpendpat, mewarnakan ram but itu tdk wjib, ia hnya sunat sahaja. Sahabat-sahabat nabi yang arif tentang sunah sperti Ali ibn Abu Talib, Ubayy ibn Ka'b dan Anas ibn Malik tidak mewarnakan rambut mereka. Saya lebih cenderung kepada pandangan Ibn al-Jawzi yang dinyatakan di atas, iaitu setiap orang harus mengenali dirinya sendiri. Jika mwarnakn rmbut itu bertujuan memungkinkan dirinya bersama-sama orang muda dlm glanggang maksiat dan memuja nafsu, pada hal usianya sudh tiba untk kmbali bertaubt dn senntiasa k msjid, sebenarnya org ini msih blum sedarkn diri. Uban pda hakikat nya adalah pnanda bahwa usia sudah tua, prjalanan hidupnya mungkin lebih separuh usia telh berlalu. Soalan slanjutnya, apakah jenis-jenis warna yang dibenarkan? Adakah meliputi semua warna seperti hitam dan perang atau warna warna tertentu sahaja. Ulama berpen dapat, orang tua yang rambut kepala dan janggutnya sudah beruban putih, tidak wajar lagi memilih warna hitam, kerana warna ini hanya sesuai bagi org muda. Jik berminat, pilihlh inai bg mwrnaknnya. Kharusn bagi orang tua, sesuai dengan sebuah hadis yang mnyatakn, tatkla Abu Quhafah, iaitu bapa Abu Bakar al-Siddiq dibawa kepada nabi s.a.w. pada hari pembebasan Mekah, apabila baginda melihat rambut kpala dn janggutnya beruban putih, lalu brsabda: Warnakan rmbut dan janggutnya, tetapi jangan pilih warna hitam. (Muslim: bilangan 2102). Warna hitam dilarang, kerana Abu Quhafah adalah seorang tua yang tidak lagi sesuai dengan warna itu. Hadis ini menurut sesetengah ulama bermaksud, jika orang muda ditumbuhi uban pada kepala dan jnggutnya, sdngkn ia msih pd usia yang biasanya blum lagi beruban, maka hrus baginya mewarnakan rambut kepala dan janggutnya dengan apa jua wrna termasuk hitam, lbih-lbih lagi jika jiwanya mrsa keberatan menerima knyataan bahawa ia beruban pada usia itu. Hukum ini samalah dngan seorang yang cacat anggota, ia sangat malu dengan kecaca tannya, mka Islam mengharus kannya memperbaiki kecacatn itu, supaya hidupnya lebih ten term, perasaannya lebih tnng, kerana Allah tidak memberati seseorang, kecuali setakat ter mampu olehnya. Sehubungan ini Imam ibn Syiba al-Zuhri me nyatakan: Kami berpendapat harus mmilih wrna hitam, jika kulit muka seseorng itu masih belum berkedut, giginya msih belum goyang, maksud beliau ialh wktu umrnya msih muda. Antara sahabat yang brpendpt harus mmilih wrna hitm ialah, Sa'd ibn Abu Waqqas, Uqbah ibn' Amir, al-Hsan dn al-Hsain, Jarir dan lain- lain. Sebahagian ulama termasuk Imam Syafi'i brpendpt harm mnghitamkan rambut uban, kecuali bagi ten tera ketika perang. Tujuannya supya musuh berasa takut dan keliru dngn usianya yng masih muda. Dalam sebuah hadis ri wayat Abu Zarr al-Ghifari r.a. katanya: Sabda nabi saw yang brmaksud: Sebaik-baik pwrna bagi wrnakan uban kamu ialah inai dan katam. Katam ialah pe warna yang diambil daripada sejnis pokk (Tirmizi: 1753. Abu Dawud: 4205).Hdis ini difahm kan warna inai hendaklah men jadi pilihan mereka yang ingin mewarnakan rambutnya. Me lihat kenyataan yang ada dlam masyarakat Islam hari ini, kala ngan muda mudi Islam ada yg mewarnakan rambut mereka dengan warna perang, kerana meniru atau terpengaruh dgn orang Barat yang perang wrna rmbutnya. Sebagiannya pula mewarna-warnikn rmbut, krn mengamalkan budaya punk kononnya. Fenomena ini tidak wujud pada zamn awal Islam, terutama ketika orang Barat belum dianggap sbgai bangsa yg maju di dunia. Hkum Islam jelas dalam hal ini, iaitu mela rang umtnya mniru dn menye rupai budaya dan cara hidup orang kafir. Dalm sbuah hadis riwayat Abu Dawud, Rsulullah s.a.w bersabda yg bermaksud: Sesiapa menyerupai sesuatu kaum, maka ia tergolong dalm kumpulan mereka. Tidak syak lagi, meniru budaya asing scra membuta tuli, tanpa memikir kan faedahnya, adalah suatu amalan yg salah dan membuk tikan pendewaannya kepada bngsa yg dicontohinya. Brbalik kepada soalan tentang bahan pewarna yang bertanda logo halal yg biasanya menunjukkn bahan itu brsih dn hall diguna. Saya kurang pasti sama ada pe warna itu untk mwrna mkann dan minuman atau untuk me warna rambut. Sepanjang pe ngetahuan saya, logo halal bia sanya diletak pad makanan dn minuman sahaja. Brang brang lain seperti pakaian dan alat-alat solek tidk diletakkn tanda itu. Kita di sini berbincang soal halal harm bukn pd makanan, kerana makanan bergantung kepada sma ada suci atau najis sesuatu bahan yang hendak di makn, sdngkn hukm mewarna rambt tdk kena-megena dngn sama ada suci atau najis bhan itu, tetapi pada dalil, tujuan dn motif pewrnaan itu dilakukan. Untuk pengetahuan puan yng brtanya juga, hukum mwarna rambt ini tiada kena-mengena dengan hukum mandi hadas dn wuduk krana hukum mandi hadas dan wuduk ialah wajib meratakan air pada anggota badan yang wjib dibasuh. Jika bahan yng diguna bagi mewar nakan rambut itu menghalang sampainya air kepada anggota yang dibasuh maka hendaklah dibuang terlebih dahulu bahan itu, terutama sebelum wuduk dan mandi hadas. Ini brmakna bukn semua pwrna mnghalng sampai air, puan dngn mudah sahaja dapat membezakan an tara pewarna yang menghalng dan tidak menghalang sampai air. Bahn-bahan seperti kunyit tidak menghalang, tetpi bahan seprti cat dan cecair getah ten tunya melekat dan mnghalng. Seseorang yang ingin mandi hadas atau berwuduk, hendak lah mmastikn dr atau anggota wuduknya bersih dari pd bahn bahn seperti cat dan getah ter lebih dhulu. Pembaca yag ada kemusykilan

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Daftar Blog Saya

Banyak hal di Dunia yang takkan sanggup kita fikirkan sendiri, banyak tawa yang tak seru jika dinikmati seorang diri, banyak air mata yang terlalu pedih untuk dialirkan sendiri, untuk itulah kita membutuhkan saudara/teman, membagi setiap kebaikan, mengoreksi tiap kesalahan, Ya Rabb....... Jika sekarang saudara/riku/teman2ku yang sedang tersenyum? Semoga menjadi ibadah, jika bersedih? Semoga kesedihan nya bisa menghidupkan hati dan jiwa. Jika sedang lelah? Semoga kelelahan nya menjadi penggugur dosa dosa. Aamiin ya Allah.
gif

KLIK SITE BUKERAN