http://picasion.com/gl/2jwY/


widgets
http://picasion.com/gl/1Nts/

Kubur berkata. Sewaktu janazah Fatima Az-zahra hendak di kebumikan

Dikisahkn bhw sewaktu Fatimah r.a. meninggal dunia maka jenazahnya telah diusung oleh 4 orang, antara

: 1. Ali bin Abi Talib (suami Fatimah r.a)

2. Hasan (putra Fatima r.a)

3. Husin (Putra Faimah r.a)

4. Abu Dzafrrin Al-Ghifary r.a Swaktu jenazh Fatimah r.a diletakkn di tepi kubur maka Abu Dzafrrin Al-Ghifary r.a berkata kepada kubur,"

Whai kubur, tahukah kamu jenazah siapakah yang kami bawakn kepda kamu?

Jenazah yang kami bawa ini adalah Siti Fatimah az Zahra, putri Rsulullh S.A.W." Maka berkata kubur,"Aku bukannya tempat bagi mereka yng berdarjat atau orang yng bernasab, adapun aku adlh tempt amal soleh, orang yang banyak amalnya maka dia akan selamat dariku, ttapi kalau orang itu tidak beramal soleh maka dia tidak akan terlepas dari aku akn aku layan dia dengan seburuk buruknya)."

Abu Laits as-Samarqandi berkata kalau seseorang itu hendak selamt dari siksa kubur hndaklh mlazimkan empat perkara semuanya :

1. Hendaklah ia menjaga solatnya

2. Hendaklah dia bersedekah

3. Hndaklah dia membaca al- Quran

4. Hendaklah dia mmperbanyakkan membaca tasbih kerana dngn mem perbanyakkan membaca tasbih, ia akn dapat menyinari kubur dan me lapangkannya. Adapun empt prkara yang harus dijauhi ialah :

1. Jangan berdusta

2. Jangan mengkhianat

3. Jangan mengadu-domba jangan suka mencucuk sana cucuk sini)

4. Jangan kencing sambil berdiri Rasulullah S.A.W telah bersabda yg bermaksud,"

Brsucilah kamu semua dari kencing, kerana sesungguhnya kebanyakan siksa kubur itu brpunca dr kencing. Seseorang itu tidak dijamin akn ter lepas dari segala macm sksaan dlm kubur, walaupun ia seorang alim ulama' atau sorang ank yg bpanya sangat dekat dengan Allah. Sbaliknya kubur itu tidk mmandang adakh orang itu orang miskin, orng kaya, orang berkedudukan tinggi atau sbagainya, kubur akn melayan seseorang itu mengikut amal soleh yg telh dilakukn sewaktu hidupnya di dunia ini. Jangan sekali-kali kita berfikir bhw kita akn dpt menjawab setiap soalan yng dikemukakn oleh dua malaikat Mungkar dan Nakir dengan cara kita menghafal. Pada hari ini klau kita brkata kpd saudra kita yng jahil takutlh kamu kepada Allh dn takutlah kamu kepda soalan yng akn dikemukakan ke atas kmu oleh malaikat Mungkar dan Nakir, maka mreka mungkin akn mnjawb, Ah mudah saja, aku boleh mnghafal untuk menjawabnya." Itu adalah kata-kata orang yang tidk brfikiran. Seseorang itu tidak akan dpat men jawab setiap soalan di alam kubur jikalau dia tidak mengamalkannya sebab yang akan menjawab ialah amalnya sendiri. Sekiranya dia rajin membaca al-Quran, maka al- Quran itu akan membelanya dan begitu juga seterusnya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Daftar Blog Saya

Banyak hal di Dunia yang takkan sanggup kita fikirkan sendiri, banyak tawa yang tak seru jika dinikmati seorang diri, banyak air mata yang terlalu pedih untuk dialirkan sendiri, untuk itulah kita membutuhkan saudara/teman, membagi setiap kebaikan, mengoreksi tiap kesalahan, Ya Rabb....... Jika sekarang saudara/riku/teman2ku yang sedang tersenyum? Semoga menjadi ibadah, jika bersedih? Semoga kesedihan nya bisa menghidupkan hati dan jiwa. Jika sedang lelah? Semoga kelelahan nya menjadi penggugur dosa dosa. Aamiin ya Allah.
gif

KLIK SITE BUKERAN