http://picasion.com/gl/2jwY/


widgets
http://picasion.com/gl/1Nts/

ketika Nabi Muhammad merindui Umatnya

Assalamu'allaikum wr wb

Adakah kita merindui Nabi Muhammad SAW setiap hari? Atau kita hanya merasa rindu ketika sam butn Maulid Nbi? Fikir-fikirkan. Mari kita renungi sebuah kisah yang me nunjukkn betapa baginda amat me rindui kita umat akhir zaman.  
..................................................     Suasana di majlis pertemuan itu hening sejenak. Semua yang hadir diam membatu. Mereka seperti sedang memikirkan sesuatu. Lebih-lebih lagi Saidina Abu Bakar.   Itulah pertama kali dia mendengar orang yang sangat dikasihi melafazkan pengakuan dmikian. Seulas snyuman yang sdia trukir dibibirnya pun trungkai.   Wa jahnya yg tenang berubah warna.
Apakah maksudmu berkata dmikian wahai Rasulullah? Bukan kah kami ini saudara saudaramu? Saidina Abu Bakar bertanya melepaskan gumpalan teka-teki yang mula menyerabut fikiran.
Tidak, wahai Abu Bakar. Kamu semua adalah sahabat- sahabatku tetapi bukan saudara-saudaraku (ikhwan), suara Rasulullah bernada rendah. Kmi juga ikhwanmu, wahai Rasulullah, kata seorang sahabat yg lain pula. Rasulullah mnggeleng gelangkn kepalanya perlahan lahan sambil tersenyum. Kmudian bginda bersuara, Saudaraku ialah mereka yng belum pernah melihatku ttapi mereka beriman denganku sebagai Rasulullah dan mereka sangat men cintaiku. Malahan kecintaan mereka kpdaku melebihi cinta mereka kpd anak anak dan orang tua mereka.   Pda ketika yang lain pula, Rsulullah menceritakan tentang keimanan ikhwan baginda: Siapakh yg paling ajaib imannya?

tanya Rasulullah.   Malaikat, jawab sahabat.   Bagaimana para malaikat tidak beriman kepada Allah sedang kan mreka snntiasa hampir dengan Allh, jelas Rasulullah.   Para sahabt terdiam seketika. Kemudian mereka berkata lagi, Para nabi.   Bgaimana para nabi tidak beriman, sdangkan wahyu diturunkan kepada mereka.
Mungkin kmi, celah seorang
sahabat.  Bagaimana kamu tidk ber Iman sdangkn aku brada ditengah tengah kau, pintas Rasulullah me nyangkal hujah shabatnya itu. Klau begitu, hanya Allah dan RasulNya sahaja yg lebih mengetahui, jawab seorang sahabat lagi, mengakui ke lemahan mereka. Kalau kamu ingin tahu siapa mrka? Mrka ialh umatku yang hidup selepasku. Mreka mem baca Al Quran dan beriman dngan semua isinya. Berbahagialah orang yang dapat berjumpa dan beriman denganku. Dan tujuh kali lebih ber bhagia orang yang beriman dgnku ttapi tidak pernah berjumpa dgnku, jelas Rasulullah. Aku sungguh rindu hendak bertemu dengan mereka, ucap Rasulullah lagi setelah sketika membisu.   Ada berbaur kesayuan pada ucapannya itu.


MUHAMMADKU MUHAMMADKU,  

DENGARKANLAH SERUANKU...  

AKU RINDU AKU RINDU....  

KEPADAMU MUHAMMADKU....    

semoga bermanfaat...  

iluvislam.com by: JSikurma

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Daftar Blog Saya

Banyak hal di Dunia yang takkan sanggup kita fikirkan sendiri, banyak tawa yang tak seru jika dinikmati seorang diri, banyak air mata yang terlalu pedih untuk dialirkan sendiri, untuk itulah kita membutuhkan saudara/teman, membagi setiap kebaikan, mengoreksi tiap kesalahan, Ya Rabb....... Jika sekarang saudara/riku/teman2ku yang sedang tersenyum? Semoga menjadi ibadah, jika bersedih? Semoga kesedihan nya bisa menghidupkan hati dan jiwa. Jika sedang lelah? Semoga kelelahan nya menjadi penggugur dosa dosa. Aamiin ya Allah.
gif

KLIK SITE BUKERAN