http://picasion.com/gl/2jwY/


widgets
http://picasion.com/gl/1Nts/

Hukuman orang berburuk sangka pada sesama

Jawaban:

Maksud Husnuzon adalah berbaik sangka kpda orang lain, ini adalah perbuatan yg dituntut dalam Islam, kerana berbaik sangka ini lbih baik dan dapat mngelakkan dr mnuduh orang lain berbuat jhat. Kt Saidina Umar bin Al-Khattab ra:
Jgn kmu membuat sangkaan terha dap satu kalimah yg kluar daripda seorang saudara mukminmu kcuali kebaikn selagi kamu msih ada cara untuk meletakkannya di tempt yng baik. Orang yang berburuk sangka seolah memfitnah orang, kerana buruk sangkanya tidak mempunya bukti yang kukuh, ini dikuatiri terja dinya fitnah, kerana Islam sangat melarang umatnya memfitnah orng lain. Firman Allah yang bermaksud:
Dan janganlah Engkau mngikut apa Yang Engkau tidak mempunyai pe ngetahuan mengenainya;
Sesungguhnya pendengaran dan penglihatan serta hati, semua ang gota anggota itu ttap akn ditanya (di akhirat) tentang apa Yang dila kuknnya. (Al-Isra : 36) Fadhilat Ber baik Sangka Hubungan prsahabatn dan persaudaraan mnjdi lebih baik, Ini bertujuan untuk mengeratkan lagi hubungan silaturahim sesama manusia. Ini jg mngalakkn manusia itu berpecah belh antra satu sama lain dn ia juga akan merugikan ma nusia itu juga. Mengelakkan dari pd pnyesalan dlam hubungan mnusia sesama manusia kerana menuduh manusia lain tnp bukti yang kukuh. Firman Allah yang bermaksud:
Wahai orang- orang Yang beriman! jika datang kepada kamu seorang fasik mmbawa sesuatu berita, maka selidikilh (untuk menentukan) kebe narannya, supaya kamu tidk menim pakan sesuatu kaum Dngn perkara Yg tidak diingini Dengan sebab ke jahilan kmu mengenainya sehingga menjadikan kamu menyesali apa Yng kamu telah lakukan. (AlHujurat : 6) Selalu merasa bhagia atas sgala kejayaan yang dicapai oleh orang lain walaupun kita sendiri belum berjaya. Ini bertujuan utk mewujud kan sikap ingin bersaing antara satu sama lain. Kerana umat Islam yng mempunyai sikap ingin brsaing dengan orang yang telah berjaya akan mendatangkan keuntungan kepada semua umat Islam trmasuk dirinya sendiri. Berbaik Sangka Ter hadap Perkara Dusta Tetapi ingat kalau kita melihat orang yang mela kukan dosa atau kemaksiatan, kita bersikap husnuzon terhadap perla kuan mungkr orng tersebut, maka kita akan menanggung saham dosa kemaksiatan yang dilakukan oleh orang trsebut. Kerana Islam mewa jibkn umatnya mencegah kemung karan yang berlaku disekelilingnya dngan kemampuan yang ada pada kita. Hadis Rasulullah saw yang bermaksud:
Barangsiapa diantara kamu yang melihat kemungkaran, hendaklah ia mrubah/mncegh dgn tangannya (kekuasaan) jika ia tidak mampu, maka dengan lidahnya (secara lisan)dan jika ia tidak mampu jua, maka dengan hatinya ( merasakan tidak snang dn tdk stuju; tidk meredhai) Dn itu adalah selemah-lemah Iman. (Di riwayatkan oleh Imam Muslim) Jelas di sini, bahawa Islam mlarang umatnya menyokong perkra yang mungkar atau dusta, kerna prkara tersebut jelas melanggar hukum Allah dan larangan Allah.

Contohnya

kita melihat orang Islam di dalam kedai Sport Toto sedang membeli nombor ekor. Tetapi kita berbaik sangka kepada perbuatan orang Islam tersebut dengn mengatakan bahawa itu jalan rezeki dia, biarlh dia juga nak cari makan. Cegahlah segala kemungkaran yang berlaku di sekeliling kita dengan sedaya yang mampu, kalau mmpu dengan tangan, maka ubahlh dgn tangan. Mampu dengan lidah, ubahlh dngn lidah, kalau dua-dua ini tidk mmpu juga, maka ubahlah dengan hati (tidak redho dengan perbuatan tersebut) dan inilah selemah-lemah iman. Buruk Sangka Buruk sangka atau suuzon yng membawa mksud menaruh curiga kepada seseorang yang belum trbukti orang tersebut melakukan ksalahan. Islam sangat melarang umtnya berburuk sangka sesama Islam, kerna brburuk sngka akn mengundang malapetaka kpd org trsebut. Biarlah syakwasangka itu berdasarkan bukti yang kukuh dn bukn sekadar memfitnah. Firmn Allah yang bermaksud:
Dan orang-orang Yang mngganggu serta menyakiti orang orang lelaki Yang beriman dan orang orang perempuan Yang beriman Dengan perkataan atau perbuatan Yng tdk tepat Dengan sesuatu kesalahan Yang dilakukannya, maka Sesung guhnya mreka telah memikul kesa lahan menuduh secara dusta, dan berbuat dosa Yang amat nyata. (Al-Ahzab:58) Sesiapa yg mmpunyai sifat buruk sangka kepada sesama Islam, maka ia wajib bertaubat dan beristiqfar kepada Allah swt. Dosa orang yg berburuk sangka adalah besar dan perbuatan jahat, setiap perbuatan jahat. Allh akan mencam pakkannya ke dalam neraka Allah. Firman Allah yang bermaksud:
Wahai orang-orang Yang beriman! jauhilah kebanyakan dari sngkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan Yang dilarang) kerna Se sungguhnya sebahagian dari sang kaan itu adalah dosa; dan jangan lah kamu mengintip atau mencari cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah setengah kamu me ngumpat setengahnya Yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya Yang telah mati? (jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kpadaNya. (oleh itu, patu hilah larangn larngan Yng tersebut) dan brtaqwalh kamu kepada Allah; Ssungguhnya Alah Penerima taubt, lagi Mh Mngasihni. ( Al-Hujurat : 12)
Orang yang berburuk sangka juga sama dosanya seperti memakan dging saudaranya yang telah mati. Jauhilah sifat penyakit hati ini, krna ia juga dapat merugikannya juga. Kembalilah ke jalan Allah dengan sebenar taubat dan tidak akan me ngulangi lagi perbuatan tersebut. Prkara buruk ini telh menjadi darah daging umat Islam sekarang ini terutama melayu Islam yg sentiasa iri hati dan brsangka buruk trhadp saudara Islamnya. Dengn menuduh orang melakukan perbuatn mungkr tnp mempunyai bukti yang kukuh. Malh orang yang bersangka buruk itulah yang diagungkan sebagai orang yang hebat dan bijak. Inilah petanda akhir zaman krena umat Islam tidak lagi berbangga dengan kerja-kerja amalnya dan mereka me rasa besar dan gah dengan dosa yang dilakukan oleh mereka. Jika perkara ini tidak ditegah, maka ia juga akan merugikan semua pihak dan mengundang bala Allah yang datang tidak mengira darjat, iman dan bangsa. Sangka Buruk Yang Hrus Umat Islam jg perlu bersangka buruk terhadap beberapa perkara.

Contohnya

soal keselamatan diri, seperti yang ditanyakan di atas, ternampak orng yang tak dikenali ber keliaran di persekitaran perumah pada waktu malam. Ini bukan kita menuduh, tetapi kita mengambil sikap berjga jaga dr brlakunya musibh musibah yng tak diingini. Prbuatan sangka buruk seperti ini diharuskn, kerana ia mnjaga kese lamatn diri dn harta kita. Brsangka buruk terhadp pres tasi pelajaran ank ank, krna mereka tidk mmbaca buku dan hanya main game dan menonton TV sahaja. Hasil dr sngka buruk trsebut, kita mnghantr anak menghadiri kelas tusyen atau kelas tambahan untuk meningkatkan prestasi ank trsebut. Maka di sini merupakn sngka buruk yg mngun tungkan semua pihak. Bersangka buruk terhadap pokok besar yng condong ke arah rumah kita, maka dengan sangka buruk trsebut kita mengupah orng untuk mmotong pokok tersebut untuk menjaga ke selamat rumah dan nyawa kluarga kita. Maka brsngka buruk seperti ini juga diharuskan. Pendek kata, brsangka buruk yng mnguntungkn semua pihak tanpa mengorbankan pihak-pihak yg ter tentu atau sbgai langkh kselamatn, adlh diharuskn untuk kepentingan smua pihk. Ksimpulannya Brsangka baiklah kpada semua orang, karena sngka baik itu mguntungkn semua pihk dn perbuatan tersebut adalah per buatan mahmudah ( terpuji). Jngan sesekali bersangka jahat kpd orng, trutamanya saudara sesama Islam, kerana ia merugikan semua pihak dn dosanya jug besr. Jika ada orng yg mempunyai sifat ini, lekas lkaslh beristiqfar kepada Allah, krna Allah menerima taubat hambanya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Daftar Blog Saya

Banyak hal di Dunia yang takkan sanggup kita fikirkan sendiri, banyak tawa yang tak seru jika dinikmati seorang diri, banyak air mata yang terlalu pedih untuk dialirkan sendiri, untuk itulah kita membutuhkan saudara/teman, membagi setiap kebaikan, mengoreksi tiap kesalahan, Ya Rabb....... Jika sekarang saudara/riku/teman2ku yang sedang tersenyum? Semoga menjadi ibadah, jika bersedih? Semoga kesedihan nya bisa menghidupkan hati dan jiwa. Jika sedang lelah? Semoga kelelahan nya menjadi penggugur dosa dosa. Aamiin ya Allah.
gif

KLIK SITE BUKERAN